Kako do (vanrednih) pokrajinskih izbora?
Predsednik Skupštine Vojvodine Ištvan Pastor izjavio je danas da ne vidi zbog čega bi do Nove godine, kako se spekuliše, trebalo da budu održani vanredni izbori za vojvođansku skupštinu.
Što se tiče prevremenih izbora do kraja ove godine, ne vidim nijedan jedini momenat koji upućuje na to da o tome treba ozbiljno razmišljati, niti, iz današnje perspektive, vidim da je realno razmišljati o tome da će biti prevremenih izbora.
Kada mu postavljaju pitanja o vanrednim izborima u Vojvodini, novinari u Pastoru ne vide toliko lidera stranke (SVM) koja participira u pokrajinskoj vlasti, koliko, čini se, prevashodno predsednika skupštine, i u tom smislu, čoveka odluke kada je reč o raspisivanju izbora.
Recimo, u intervjuu Novostima Pastoru je upučeno sledeće pitanje:
* Ipak, „ključ“ za raspisivanje izbora isključivo je u vašim rukama…
– Ne bih rekao da je ključ u mojim rukama, on je, da tako kažem, u rukama događaja, ako hoćete i samog života. To praktično znači da ako se steknu zakonski uslovi za izbore, redovne ili vanredne, onda to više nije ključ, nego vruć krompir. U tom trenutku nema razmišljanja i kalkulisanja, izbori se moraju raspisati.
Matematički i, khm, praktično moguće je, što ne znači i da je oportuno, da Vojvodina dobije drugačiju vlast i bez izbora, ali upravo je tu opciju Pastor rezoluntno odbacio.
Za promene u pokrajini neophodni su vanredni izbori, a za njih postoje dva osnovna zakonska preduslova – da predsednik Vlade Bojan Pajtić podnese ostavku ili da parlament zapadne u blokadu. Postoji i treći uslov, a to je moralni povod.
Pastor je ovim potvrdio zapravo ono što je zapisano u propisima – da, ako zanemarimo “moralne razloge”, postoje strogo propisani uslovi pod kojim se raspisuju izbori za poslanike u Skupštini Vojvodine.
Idemo redom, po članovima Statuta AP Vojvodine.
član 39.
Predsednik Skupštine predstavlja Skupštinu u zemlji i inostranstvu, predsedava i rukovodi sednicama Skupštine, raspisuje izbore za poslanike, potpisuje akte koje je donela Skupština i vrši druge poslove predviđene Statutom i poslovnikom Skupštine.
član 43.
Predsednik Skupštine, na obrazloženi predlog Vlade AP Vojvodine, može da raspusti Skupštinu.
U slučaju da ne raspusti Skupštinu na obrazloženi predlog Vlade AP Vojvodine, predsednik Skupštine je dužan da pribavi mišljenje Vlade Republike Srbije o neophodnosti odlaganja raspuštanja Skupštine, u roku od 10 dana od dana podnošenja predloga.
(vesti-online.com)
Da li bi Skupština Vojvodine bila raspuštena ukoliko bi, kao što Pastor navodi, ostavku podneo predsednik Vlade Vojvodine? Automatski, ne.
član 56.
Pokrajinskoj vladi prestaje mandat danom konstatacije ostavke predsednika Pokrajinske vlade.
Ako Skupština ne izabere novu Pokrajinsku vladu u roku od 30 dana od dana konstatacije ostavke predsednika Pokrajinske vlade, predsednik Skupštine dužan je da raspusti Skupštinu i raspiše izbore.
Šta u slučaju blokade skupštine, odnosno nemogućnosti da to predstavničko telo donosi odluke? Učtivo je pretpostaviti da bi u tom slučaju – da, recimo, ne postoji većina za izglasavanje odluka – Vlada uputila obrazloženi zahtev za raspisivanje izbora. Ili bi, što je manje verovatno, predsednik Vlade podneo ostavku.
Predsednika Vlade Vojvodine Bojana Pajtića brige o stabilnosti većine ne more, barem je tako nedavno izjavio Radioteleviziji Vojvodine.
“Nemam nikakvih razloga da sumnjam podršku koalicionih partnera sa kojima sarađujemo 13 godina.
Stvari isto stoje i kada su u pitanju “moralni razlozi”. Pastor u intervjuu Novostima objašnjava koji su to razlozi:
Teoretska mogućnost postoji ukoliko se eventualno pokaže da je vrh vojvođanske vlasti umešan u neke nedolične, kriminalne radnje.
Ako bi se čekalo okončanje sudskog postupka u kojem bi se takve sumnje pokazale/dokazale, na raspisivanje izbora bi se svi načekali. Ako su pak u pitanju tek sumnje, naglašeno začinjene medijskim izveštajima, vanredne izbore bi, pod pritiskom, mogla da inicira opet Vlada Vojvodine – obrazloženim zahtevom, pre nego podnošenjem ostavke njenog predsednika.
Za kraj, da li su izbori u Vojvodini mogući do kraja godine? Teoretski, jesu, ukoliko se u bliskoj budućnosti ispuni neki od gorenavedenih uslova.
član 8. Pokrajinske skupštnske odluke o izboru poslanika u Skupštinu AP Vojvodine:
Ako predsednik Skupštine raspusti Skupštinu na osnovu obrazloženog predloga Vlade Autonomne Pokrajine Vojvodine (u daljem tekstu: Pokrajinska vlada), raspisuje izbore najkasnije u roku od 30 dana od dana podnošenja obrazloženog predloga Pokrajinske vlade.
član 9. iste odluke:
Od dana raspisivanja do dana održavanja izbora ne može proteći manje od 30 dana ni više od 60 dana.
Predsednik skupštine, dakle, ima dovoljno vremena. Za sada, međutim, samo to.